Willink® en Copijn

Beelden van een Verloren Verleden
16 augustus tot 25 november 2013
 
Willink en Copijn: tijdgenoten ontmoeten elkaar in een ‘Verloren Verleden’
Vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw schildert Carel Willink landschappen met door de tijd aangetaste klassieke beelden. In dezelfde periode tekent Lodewijk Copijn voor baron Van den Bogaerde een tuin waarin door de tijd getekende beelden een hoofdrol spelen. De tentoonstelling Willink en Copijn. Beelden van een Verloren Verleden vertelt het verhaal van het ontwerp van de tuin en koppelt dit aan de kunst van Willink.
 
In de tijd waarin zich dit afspeelt staat het bezit van Willem van den Bogaerde van Terbrugge onder bewind. De laatste adellijke bewoner van Kasteel Heeswijk kan dus vanuit zijn dependance slechts uitkijken op een verloren verleden, de wereld van zijn voorouders. Door Willinks geschilderde parklandschappen wordt dit gevoel, van een wereld die er niet meer is, op onnavolgbare wijze versterkt.
 
De tentoonstelling brengt parklandschappen van Willink en ontwerpen van Copijn voor de tuin van Kasteel Heeswijk bij elkaar. Voor het eerst wordt duidelijk dat tuinontwerp en schilderkunst voortkomen uit dezelfde cultuurhistorische context van het Interbellum, waarin deze kunstenaars worden geconfronteerd met de dreigende ‘Ondergang van het Avondland’.
 
Carel Willink (1900-1983) imaginair realist
Willink noemt zijn werk ‘imaginair realisme’, het zo realistisch mogelijk schilderen van de verbeelding. In zijn schilderijen combineert hij technische perfectie, fotorealisme en een extreem gevoel voor detail met een dreigende, mysterieuze en onwerkelijke sfeer. De schilder zelf spreekt van ‘landschappen, maar gezien door de tijd’.
 
Lodewijk Copijn (1878-1945)
Lodewijk Copijn en zijn vader Hendrik Copijn genieten vooral bekendheid door de aanleg van de kasteeltuin De Haar in Haarzuilens. Kenmerkend is de ‘gemengde of eclectische stijl’. Copijn neemt in zijn ontwerpen deeltuinen op met geometrische en symmetrische vormen. De tuinen uit verschillende stijlperioden, zoals de Renaissance, Barok en Rococo blijken voor hem belangrijke inspiratiebronnen.
 
Willink en zijn inspiratiebronnen
In de 19de eeuw ontstaat een stroming in de beeldende kunst, het ‘historisme’. De naam duidt op het retrospectieve karakter van de architectuur in de 19e eeuw, waarin men veel terugblikt op het verleden en decoraties ontleent aan diverse vroegere stijlperioden. Vanwege het selectieve karakter van de stijl, waarin zowel Willink als Copijn werkzaam zijn, wordt ze ook wel de eclectische stijl genoemd.
 
In veel schilderijen laat Willink een voorliefde zien voor klassieke (tuin)architectuur. Hij wisselt Griekse tempels af met renaissancebouwwerken en 19e-eeuwse Nederlandse architectuur. Grachtenpanden, statige herenhuizen en oude parken komen regelmatig voor in het werk van Willink. Het meest opvallend is zijn voorliefde voor klassieke beeldhouw-werken: in meer dan honderd schilderijen duiken standbeelden van Griekse goden op.
 
De ‘oud-hollandsche’ tuin van Kasteel Heeswijk
In de ‘oud-hollandsche’ tuin, de zogenoemde Copijntuin, verwijzen de tuinvazen en de classicistische bustes in acht nissen van geschoren hagen naar de vroege 18de eeuw. Andere beelden en schijnbaar terloops verspreide objecten verwijzen naar een verder verleden. Leeuwen van aardewerk en mergel dateren al uit de 17de eeuw. In de tuintafel zijn zelfs middeleeuwse bouwfragmenten verwerkt. De beelden horen niet van oorsprong bij het kasteel, maar maken rond 1860 deel uit van de collectie Van den Bogaerde.
 
De weelderige en schijnbaar ‘natuurlijke’ invulling van de rand om het gazon is een stijlvorm uit de tijd van Copijn zelf. Deze rand verbindt de tuin esthetisch met de voorburcht, die voor de baron en barones in een soort cottage stijl tot woonhuis is verbouwd.

Activiteiten

15 september  Open Monumentendag Macht en Pracht
18 september Avondopenstelling met lezing magisch realisme, kunsthistoricus Willem van Roy
28/29 september Tuinweekend i.s.m. Interart Beeldentuin
16 oktober Avondopenstelling met lezing de ‘Oud-Hollandsche tuin’  van Kasteel Heeswijk 
6/20 oktober Matineeconcert met bezoek aan de tentoonstelling
3/17 november Matineeconcert met bezoek aan de tentoonstelling
4 november Symposium Omgaan met Buitenbeelden  i.s.m. Kasteel Amerongen
20 november Avondopenstelling met lezing over het ontstaan van de tentoonstelling Willink en Copijn. Beelden van een Verloren Verleden, kunsthistoricus Rik van Wegen

            
Educatie
Een educatief werkblad voor jongeren met informatie en vragen over de tentoonstelling is beschikbaar bij de kaartverkoop.
 
Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een geïllustreerde publicatie Willink en Copijn. Beelden van een Verloren Verleden. Hij is voor € 12.90 te koop in de kasteelwinkel en bij de tentoonstelling.
 
Openingstijden
woensdag en zondag 12-17 uur
groepsreserveringen zijn dagelijks mogelijk
 
Brasserie is open dinsdag, woensdag, donderdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur. 

Kasteel Heeswijk
Kasteel 4
5473 VA  Heeswijk-Dinther
0413 292024
info@stichtingkasteelheeswijk.nl
www.kasteelheeswijk.nl


 

TENTOONSTELLING KASTEEL HEESWIJK

16 augustus – 25 november 2013

Willink® en Copijn, Beelden van een Verloren Verleden

Kasteel Heeswijk toont van 16 augustus tot 25 november schilderijen van Carel Willink en ontwerpen van Lodewijk Copijn voor de tuin van Kasteel Heeswijk. Willink en Copijn waren tijdgenoten die ieder op hun eigen wijze invulling gaven aan een verloren verleden. Naast de Willink schilderijen wordt foto- en studiemateriaal getoond dat de bezoeker een kijkje geeft in het brein en de wereld van de kunstenaar. Ook de onlangs gerestaureerde Copijntuin maakt deel uit van de tentoonstelling.

Willink schilderde vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw parkgezichten met duidelijk door de tijd getekende beelden die verwijzen naar een wereld die voorgoed was verdwenen. Sommige van deze schilderijen ademen een sfeer van verlatenheid en dreiging. Willink creëerde hiermee een heel eigen beeldtaal, die tegelijk aansloot bij een artistieke stroming in binnen- en buitenland, die breder was dan alleen de schilderkunst. Schrijvers en componisten schiepen verwante werelden en, zoals Kasteel Heeswijk nu laat zien, ook tuinontwerpers bewogen zich in dezelfde artistieke context.
Eveneens in de jaren dertig van de vorige eeuw liet de laatste baron van den Bogaerde van Terbrugge door Lodewijk Copijn een tuin aanleggen bij zijn kasteel. Het ontwerp combineert kenmerken van oude formele tuinkunst met de toen uiterst moderne cottagetuin. De verwijzing naar formele paleis- en kasteeltuinen werd nog eens onderstreept door de opname van classicistische beelden uit de legendarische verzameling van Van den Bogaerde. Ook deze beelden zijn door de tijd getekend. De verzameling was aan het begin van de twintigste eeuw grotendeels verkocht. Wat restte werd opgenomen in de tuin. Het kasteel zelf mocht krachtens het testament van de oudoom van de baron niet worden bewoond. Ook hier was dus sprake van een voorgoed voorbije wereld.

Entree:
kinderen € 3,50 (4 t/m/ 12 jaar);
€ 7 (vanaf 13 jaar).
Openingstijden:  woe en zo 12-17 uur
groepsreserveringen zijn dagelijks mogelijk